NAM daagt markt uit voor grootschalige energieopslag - Utilities
nieuws

NAM daagt markt uit voor grootschalige energieopslag

Publicatie

22 Jan 2018

Categorie

Utilities

Soort

nieuws

Tags

NAM, NAM 70 Years Challenge

De NAM mengt zich in een van de grootste uitdagingen in de energietransitie: de grootschalige opslag van duurzaam opgewekte energie. In het jaar dat het olie- en gasbedrijf zeventig jaar bestaat, schrijft ze een wedstrijd uit onder de naam: NAM 70 Years Challenge. De drie genomineerden van de wedstrijd krijgen twee maanden hulp van NAM aangeboden, de winnaar kan vijftigduizend euro tegemoet zien.

De opslag van energie is een grote uitdaging in de energietransitie. De verschillen in vraag en aanbod, zowel op de korte termijn als gedurende de seizoenen, maken de inpassing van duurzame energie in het huidige energiesysteem nog knap lastig. Waar we tot nog toe kunnen terugvallen op de gasopslagen, zou het in de toekomst wenselijk zijn ook andere reservecapaciteit te kunnen aanspreken.

NAM daagt de markt dan ook uit met oplossingen te komen voor grootschalige energieopslag voor met name het opvangen van de seizoen onbalans. Het bedrijf viert dit jaar zijn zeventigste verjaardag en het cadeau dat men wil aanbieden, is een kickstart voor innovatieve bedrijven of scale ups die helpen bij het vormgeven van een stabiele energievoorziening zonder inzet van fossiele brandstoffen.

Uit de inzendingen kiest NAM drie genomineerden die twee maanden lang gebruik kunnen maken van de kennis, kunde en infrastructuur van de NAM. Uiteindelijk wordt uit deze drie een winnaar gekozen die vervolgens vijftigduizend euro krijgt plus een contract om zijn idee verder uit te werken.

Uiteraard stelt het bedrijf wel criteria aan de inzendingen. Zo moet het idee compatibel zijn met het huidige energiesysteem, dat nog steeds wordt gedomineerd door aardgas. Ook de volwassenheid van de technologie weegt zwaar in de beoordeling van de jury. Een derde criterium die onderscheidend is voor de winnaar is hoe competitief deze is in verhouding tot de andere kandidaten. En uiteraard wil NAM ook niet teveel geld kwijt zijn aan de integratie van de opslagtechniek in het huidige systeem. Als laatste neemt men ook de communicatie en mediaplanning mee in de overwegingen.

Wie wil deelnemen aan de wedstrijd kan zich vanaf vandaag inschrijven op de site www.nam70challenge.com, de inschrijving sluit op 16 maart. De jury zal vervolgens op 30 maart de drie genomineerden bekendmaken die vervolgens in april en mei hun idee verder kunnen uitwerken. Uiteindelijk zullen de drie partijen zich in juni presenteren en zal de winnaar bekend worden gemaakt.

Bron: NAM